تبلیغات
مهندسی معدن ورودی 89 دانشگاه صنعتی بیرجند - غول پیکر ها
 
پنجشنبه 30 تیر 1390 :: نویسنده : هاشم زارعی
رود هدر


یکی دیگر از وسایل حفر تونل رود هدر است که با چرخش مته الماسه و سایش دیواره تونل به پیشروی ادامه میدهد.


 





شاول نوعی از مجموعه بیل مكانیكی است كه برای بارگیری سنگهای سخت (واستثنائاً خاكها) و اغلب در فضای باز (معادن روباز) مورد استفاده قرار می گیرد.
شاولها در استخراج های سطحی به روش نواری و كاواكی مورد استفاده قرار می گیرند. در روش نواری روباره برداشته شده و در یك بخش استخراج شده قبلی مجاور ریخته می شود و ماده معدنی زیر روباره بوسیله ماشین دیگری بارگیری شده و به قسمت دیگری برده می شود.
شاولها توانایی كندن و بارگیری مواد واقع در سطح ایستایی ماشین یا بالاتر از آن را دارند.

◄ انواع شاول :
1- شاول استاندارد :
در معدنكاری سطحی و برای اهداف عام بكار می رود. از آنها برای بارگیری انواع كانسنگها و باطله استفاده می شود. ظرفیت آنها معمولاٌ بین 7 تا 40 متر مكعب می باشد.

2- شاولهای دكل بلند :
دارای دكل بلندتر و جام كوچكتر هستند و كاربردهای خاص دارند. اندازه صندوقه (جام) این شاولها حدود 25 درصد از انواع استاندارد كوچكتر است و دكل آنها بسته به اندازه جام انتخاب شده 35 درصد و گاهی بیش از آن بلندتر است. شاولهای دكل بلند ، با صندوقه تا 1.5 متر مكعب نیز ساخته شده اند

3- باركننده های زغالی :
مشابه شاولهای استاندارد می باشند ولی بیل آنها حدود 75 درصد بزرگتراز انواع استاندارد مشابه است.
ظرفیت این باركننده ها تا 100 متر مكعب نیز می رسد.

__________________

شاول نوعی از مجموعه بیل مكانیكی است كه برای بارگیری سنگهای سخت (واستثنائاً خاكها) و اغلب در فضای باز (معادن روباز) مورد استفاده قرار می گیرد.
شاولها در استخراج های سطحی به روش نواری و كاواكی مورد استفاده قرار می گیرند. در روش نواری روباره برداشته شده و در یك بخش استخراج شده قبلی مجاور ریخته می شود و ماده معدنی زیر روباره بوسیله ماشین دیگری بارگیری شده و به قسمت دیگری برده می شود.
شاولها توانایی كندن و بارگیری مواد واقع در سطح ایستایی ماشین یا بالاتر از آن را دارند.



انواع شاول :
1- شاول استاندارد :
در معدنكاری سطحی و برای اهداف عام بكار می رود. از آنها برای بارگیری انواع كانسنگها و باطله استفاده می شود. ظرفیت آنها معمولاٌ بین 7 تا 40 متر مكعب می باشد.

2- شاولهای دكل بلند :
دارای دكل بلندتر و جام كوچكتر هستند و كاربردهای خاص دارند. اندازه صندوقه (جام) این شاولها حدود 25 درصد از انواع استاندارد كوچكتر است و دكل آنها بسته به اندازه جام انتخاب شده 35 درصد و گاهی بیش از آن بلندتر است. شاولهای دكل بلند ، با صندوقه تا 1.5 متر مكعب نیز ساخته شده اند

3- باركننده های زغالی :
مشابه شاولهای استاندارد می باشند ولی بیل آنها حدود 75 درصد بزرگتراز انواع استاندارد مشابه است. ظرفیت این باركننده ها تا 100 متر مكعب نیز می رسد.

ساختمان شاولها :
شاولها از سه قسمت اصلی تشكیل شده اند كه عبارتند از :

الف ) شاسی اصلی :

این بخش پائین ترین قسمت ساختمان شاول را تشكیل می دهد و از دو بخش ارابه و شاسی ثابت تشكیل شده است.

• ارابه (یا وسیله حركت) :
معمولاٌ چرخ زنجیری بوده و توسط آن می توان ماشین را جابجا كرد. دلیل استفاده از چرخهای زنجیری برای جلوگیری از فرو رفتن شاول در زمین می باشد. وجود سطح تماس بیشتر چرخهای زنجیری با زمین ، باعث كمتر شدن فشار وارده بروی سطح (مخصوصاً زمینهای خاكی و نرم) می شود.
البته شاولهایی با چرخ لاستیكی نیز وجود دارند كه در مواقعی از آنها استفاده می گردد كه مقدار بارگیری نسبتاً كم است و شاول به حركت و جابجایی زیادی نیاز دارد.

• شاسی ثابت : سازه ثابت اصلی دستگاهی است كه روی ارابه قرار گرفته و بخشهای دیگری روی آن قرار می گیرند.



ب) شاسی متحرك :
این شاسی بر روی محور قائمی كه روی شاسی ثابت قرار گرفته سوار شده و می تواند حول محور تا 360 درجه دوران كند. كلیه وسایل و تجهیزات بارگیری بر روی این شاسی قرار دارند.

ج) تجهیزات بارگیری :
این تجهیزات شامل دكل ، بازوی جام ، جام و ماشین آلات می شود كه همه بر روی شاسی متحرك سوار می شوند.

• دكل :
یكی از بخشهای كلیدی شاول می باشد و میله ای است كه به شاسی متصل بوده و به طرف جلوی ماشین زاویه دارد. در قسمت بالای دكل قرقره شیاردار وجود دارد كه كابل بالابری صندوقه از روی آن عبور می كند.
اتصال دكل به بدنه شاسی بصورت لولایی بوده و دكل می تواند در جهت بالا و پایین حركت نماید و بوسیله كابلهای مخصوص در موقعیت مورد نظر ثابت نگاه داشته شود.

• بازوی جام :
از یك طرف به جام متصل بوده و از طرف دیگر به دكل لولا شده است. در زیر بازو دندانه هایی وجود دارد كه امكان حركت بازو به جلو و عقب را فراهم می آورد ، كه این حركت مبنای نفوذ در سینه كار است.
بازوی صندوقه همچنین می تواند حول محور اتصال خود به دكل به طرف بالا و پایین حركت نماید كه این كار با تغییر طول كابل بالابری انجام می گیرد.

• جام (یاصندوقه یا بیل) :

كه به انتهای بازو متصل بوده و در تماس مستقیم با سینه كار قرار می گیرد. لبه جام به ناخنهای قابل تعویض مجهز است كه موجب سهولت نفوذ می گردد. در زیر جام دریچه ای وجود دارد كه در موقع قرار گرفتن بیل در موقعیت تخلیه به كمك كابل مخصوص باز شده و موا داخل آن تخلیه می شود.
بدیهی است كه بین هر یك از بخشهای ماشین هماهنگی قدرت و ظرفیت وجود دارد ، بعنوان نمونه جنس و وزن جام بستگی به نوع ماده مورد كار دارد.
برای كار در زغال جامها سبكتر بوده و فرم و لبه ناخنهای آنها نیز متناسب این كار ساخته می شود.

بطور كلی عملیات شاول شامل حركات ذیل می باشد :
نفوذ كردن در سینه كار و پركردن صندوقه بوسیله بازوی جام (crowding)
بالا آوردن صندوقه و جدا كردن آن از سینه كار (hoisting)
دور زدن به محل تخلیه ((swining
تخلیه صندوقه بوسیله بازكردن دریچه بیل (dumping)
چرخش مجدد بطرف سینه كار جهت شروع چرخه بعدی (swining)
در صورت نیاز حركت به محل بارگیری جدید بوسیله چرخ زنجیری (propelling)

شاولهای قدیمی مكانیكی و شاولهای جدید با نیروی هیدرولیكی كار می كنند. شاولها معمولاً از پائین به بالا (یعنی از كف به بالا) بار برمی دارند ولی شاولهایی نیز ساخته شده اند كه بار را از بالا به پائین برداشت می كنند. شاولهای معادن بزرگ با ظرفیت جام تا 30 متر مكعب كار میكنند.
شاول می تواند بار را بداخل سنگ شكن اولیه كه معمولاٌ سنگ شكنی منقول است بریزد ، سپس توسط نوار كه معمولاً تغییرات آن بسادگی امكانپذیر است مواد از معدن جابجا می شوند (این بحث مربوط به طراحی معدن می باشد )

سیستم محركه شاول :

دو روش اصلی برای تامین قدرت مورد نیاز شاولها وجود دارد :
شاولهای كوچكتر ، تا ظرفیت حدود 10 متر مكعب ، دارای موتور دیزلی هستند.
ماشینهای بزرگتر كه از نیروی الكتریسیته برای تامین محركه مورد نیاز خود استفاده می كنند. (این قدرت می تواند از طریق كابل دنبایه و برق سه فاز AC تامین شده یا سیستم محركه شاول دیزل الكتریك باشد.
موتورهای دیزلی قابلیت تحرك بیشتری را برای ماشین بوجود می آورند ولی عمر عملیاتی آنها نسبت به انواع الكتریكی كمتر است. در عوض موتورهای الكتریكی نیاز به نگهداری و تعمیر كمتر داشته ، عمر عملیاتی آنها بیشتر است ، ولی فاقد تحرك كافی هستند. (ضمناً بدلیل وجود كابل در این نوع ، مشكلات نگهداری و تعمیرات (نت) و انتقال كابلها به مكان دیگر در هنگام تغییر محل شاول وجود دارد.
به علت اینكه كابلها معمولاً طولانی و سنگین می باشند ، برای حمل آنها معمولاً از لودر استفاده می گردد كه گاهاً باعث آسیب دیدگی كابلها می گردد ، از طرف دیگر بدلیل عبور و مرور وسایل و پراكنده بودن كابلها بر روی زمین باز هم احتمال آسیب دیدگی كابل وجود دارد )

سیستمهای حركتی اصلی كه نیازمند قدرت محركه هستند شامل موارد ذیل می باشند :

سیستم بالابری
سیستم نفوذ در سینه كار
سیستم حركت دورانی
سیستم حركت انتقالی

در اكثر ماشنها برای هر سیستم حركتی یك موتور محركه مستقل وجود دارد

استفاده از شاولها (اكسكاواتورهای كابلی) :
برای كمینه كردن هزینه بارگیری ظرفیت شاول باید با ظرفیت كامیونی كه با آن كارمی كند هماهنگ باشد. بعنوان یك قاعده تجربی كامیون باید با 4 تا 5 صندوقه شاول پر شود.
بعنوان مثال اگر كامیونی در حدود 150 تن را در نظر بگیریم ، با توجه به چگالی مواد ، شاولهایی با بیلهای 20 تا 30 متر مكعبی برای این چنین كامیونهایی مناسب هستند.
باید توجه داشت كه ظرفیت واقعی صندوقه با ظرفیت اسمی آن یكسان نیست و معمولاً با ضرب كردن ظرفیت اسمی جام در یك ضریب كه به ضریب بیل DF (Deeper Factor) موسوم است ، ظرفیت واقعی بیل بدست می آید. مقدار ضریب بیل بسته به نوع ماده و شرایط كاری می تواند از حدود 40 درصد تا بیش از 100 درصد تغییر كند.
بطور تجربی این ضریب به شرح ذیل می باشد :
برای مواد با قابلیت كنده شدن آسان 85 تا 120 درصد
برای مواد با قابلیت كنده شدن متوسط 80 تا 90 درصد
برای مواد با حفاری سخت 70 تا 80 درصد
برای سنگ 40 تا 60 درصد

زمان چرخه شاول :
عامل مهم در كارایی شاول زمان چرخه آن است. این زمان از زمانهای لازم برای عملیاتهای زیر تشكیل شده است :
نفوذ در سینه كار و پر كردن صندوقه بالابری جام
گردش بطرف باربر و گردش بطرف سینه كار
زمان چرخه به زاویه چرخش ، اندازه شاول و مهارت كاربر بستگی دارد و معمولاً از حدود 25 ثانیه تا بیش از یك دقیقه متغییر است.
بیشترین زمان چرخه به گردش شاول بطرف باربر و بازگشت بطرف سینه كار اختصاص دارد (حدود 60 درصد) و در نتیجه نحوه قرار گیری كامیون در كنار شاول از اهمیت بالایی برخوردار است.
در آرایشهای معمولی كامیون در كنار شاول و در سمت چپ ان قرار می گیرد ، گاهی برای تسریع در كار ، وسیله باربر در صورت مناسب بودن شرایط در هر دو طرف شاول قرار می گیرد تا زمان مانور كاهش یابد ، زاویه گردش شاول در این حالتها حدود 90 درجه می باشد.
با توجه به طولانی تر بودن زمان چرخه كامیون ، معمولاٌ یك شاول به چند كامیون سرویس می دهد.

مزایای شاول :

1- هدایت جام ساده است.
2- از پائین به بالا و بالعكس بارگیری می كند.
3- تخلیه بدون جابجایی شاسی می باشد و فقط با حركت دورانی دكل و اتاقك صورت می گیرد.
4- سنگ را عملاٌ با ابعاد بزرگ می پذیرد.
5- در برابر دیوارهای سنگی بدلیل بزرگی جثه و استحكام مقاومت دارد.
6- درسطوح (كف های) سست نیز استقرار می یابد.

معایب شاول :

1- هزینه خرید آن زیاد است.
2- حداقل بار را لازم دارد تا اقتصادی كار كند.
3- تعمیرات آن پر هزینه است.
4- به علت خصوصیات مانور كم باید به اندازه كافی جا آماده باشد تا بارگیری صورت بگیرد.

مدت كار شاول :

1- مدت كار شاول 37 درصد
2- تاخیرهای طولانی (بیش از 15 دقیقه) 42 درصد (كه 33 درصد آن بدی آب و هوا می باشد)
3- تاخیرهای كوتاه مدت (كمتر از 15 دقیقه) 21 درصد

گذشته از موارد فوق تاخیرها می توانند بدلایل زیر باشند :
نرسیدن كامیون ، آماده سازی پس از انفجار ، استقرار كامیون ، آماده كردن محوطه ، جابجل شدن بیل ، تعمیر بیل ، تسطیح راه ، برداشتن موانع (چوب و آهن آلات) و بدون راننده بودن

 

 

پل انتقال فوق سنگین

F60، پل انتقال فوق سنگینی است که در معادن رو باز به کار گرفته می شود. این نقاله در عکس بالا بسیار عظیم به نظر می رسد. اما فکر می کنید بزرگی آن چقدر باشد؟

مقایسه پل و برج ایفل

با نگاهی به شکل بالا و مقایسه این ابزار عظیم الجثه با برج ایفل، فهم ابعاد و اندازه آن کمی ساده تر می شود. این نقاله معدنی جمع و جور با 502متر طول، 202 متر عرض و 80 متر ارتفاع، تنها 11000 تن وزن دارد!

 

 

 

تراکتور غول پیکر

آیا این عکس شما را یاد چیزی شبیه کامیون های اسباب بازی کودکان نمی اندازد؟ در واقع شما شاهد یک کامیون معدنی کوماتسو سری 9xx هستید.

 

 

تراکتور کوماتسو

با این عکس اندازه این اسباب بازی غول پیکر بهتر معلوم می شود. یک کامیون به ارتفاع 7.4 متر که با بار، 576062 کیلوگرم وزن دارد. البته موتور آن با قدرت 3500 اسب بخار به راحتی از پس این هیکل گنده بر می آید.

 

 

 

حفاری

دستگاه حفاری معدن Bagger 288 به دلیل ظاهر ترسناکی که دارد، بیشتر شهرتش را مدیون افسانه ی خطراتی است که به وجود آورده است. اما به هر حال شما شاهد بزرگ ترین دستگاه متحرک دنیا هستنید!

 

 

ماشین حفاری

دستگاه حفاری غول پیکر

البته این ماشین حفاری چنان عظمتی دارد که می تواند یک کشتی را به راحتی به دو نیم کند و یا همان طور که در عکس می بینید، بولدوزری را بی هیچ دردسری همانند یک زردآلو قورت دهد





نوع مطلب : تصاویری از ماشین آلات معدن، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 2 خرداد 1396 09:29 بعد از ظهر
Can I simply say what a comfort to find a person that truly knows what they're talking about on the net.
You actually understand how to bring a problem to light and make it important.
More people should read this and understand this side of your
story. It's surprising you aren't more popular because you
definitely possess the gift.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 07:15 قبل از ظهر
I constantly spent my half an hour to read this blog's articles all
the time along with a mug of coffee.
شنبه 22 مرداد 1390 02:38 بعد از ظهر
هاشم خیلی عالی بود برام جالب بود
هاشم زارعی

ممنون ولی اگه شماها هم داخل وبلاگ نویسی ها کمکمون کنید بهترم میشه البته اگه از دانشگاه ما باشید !
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


مهندسی معدن ورودی 89 دانشگاه صنعتی بیرجند
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : مهرداد سعیدی
مطالب اخیر
صفحات جانبی
نظرسنجی
قالب وبلاگ را ( از لحاظ سرعت بارگذاری، ظاهر و زیبایی ) در چه حدی می بینید؟








آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :